|
VCLB/E. Billiaert, P. Dudal, R. Grysolle & L. van Dooren
LVS - VCLB/Leerling Volg Systeem - Wiskunde: Analyse en Handelen - Volume 1/Basisboek.Editie 2005
|
ISBN: 9789053509890 Aantal Pagina's: 243 Status: Verschenen - bestelbaar - leverbaar Prijs: € 52,40 Uitgever : Garant Uitgevers nv |  |
Print-versie
Bestel Nu |
|
Over het boek:
Het LVS-VCLB (vroeger LVS-CSBO) is een Leerlingvolgsysteem
ontwikkeld door de koepelorganisatie van de Vlaamse Vrije Centra voor Leerlingenbegeleiding.
Het bevat onder meer signaleringstoetsen waarmee de leerlingen
van nabij kunnen worden gevolgd bij hun voortgang in de belangrijkste leerstofdomeinen.
Maar leerlingen volgen betekent meer dan problemen signaleren. Voor elk belangrijk leerstofdomein zijn er daarom, naast de
toetsen, één of meer boeken waarin aandacht wordt besteed
aan de verdere analyse van de problemen en aan hoe hulp kan
worden geboden, aan het handelen dus.
Een aparte algemene handleiding gaat in op het hoe en het
waarom van het LVS, de registratie en de interpretatie van de gegevens, het leerlingenoverleg en de invoering van het LVS.
Bij dit LVS is ook software ontwikkeld.
Deze deelpublicatie van het LVS-VCLB sluit aan bij de bundels
Wiskunde: Toetsen 1 en Wiskunde: Toetsen 2 en stelt de analyse
en het handelen aan de orde. Eerst wordt in algemene termen ingegaan op het geven en organiseren van wiskundehulp. Daarbij
is er speciale aandacht voor differentiatiemogelijkheden in de
gewone klas. Vervolgens wordt een aantal wiskundeonderdelen
op een zeer praktische manier uitgewerkt in een `fiche''. Het gaat
hier om wiskundeonderdelen uit de domeinen getallenkennis en
bewerkingen, die voornamelijk aan bod komen in de eerste
graad. In een volgende publicatie (volume 2) zullen andere moeilijkheden worden behandeld. Zo''n fiche omvat meestal criteriumtoetsen die, na de signalering, nog een betere kijk geven op
de aard en de ernst van de moeilijkheid, een aantal hypothesen
over wat er aan de hand kan zijn, aanduidingen over de juistheid
van elke hypothese en tenslotte voorstellen van gerichte hulp.
De gebruiksmaterialen zijn beschikbaar in een afzonderlijke bundel: Wiskunde: Analyse en handelen - Volume 1 /Kopieerbundel.
Belangrijke uitbreiding van het LVS-VCLB/Garant Leerlingvolgsysteem
Uit de inhoud:
Deel 1 LVS en wiskunde
A. Theoretische beschouwingen
Wiskunde is meer dan sommen maken
1. Wiskundige problemen kunnen oplossen: belangrijk in onze maatschappij
2. Wiskunde is meer dan rekenen
3. Wiskunde is meer dan automatiseren
4. Het belang van de automatisering
B. Preventie
Wiskundeproblemen vroegtijdig aanpakken
1. Wiskunde begint niet van nul
2. Zorgbreedte vanaf het begin
3. Een goed pedagogisch klimaat
C. Van differentiatie tot taakklas
Succesvol differentiëren betekent selecteren en kiezen
1. Enkele algemene beschouwingen
2. Vormen van differentiëring, toegepast op wiskunde
Differentiëren op het vlak van aanpak Differentiëren op het vlak van inhoud
• Oefenen
• Extra instructie
• Extra instructie en meer tijd
• Het BHV-differentiatiemodel
• Andere doelstellingen
• Andere methode, andere aanpak
• Compenserende maatregelen
3. Enkele algemene voorwaarden voor succesvol differentiëren
• Een goed registratiesysteem
• Leerlingen kunnen zelfstandig werken
• Belang van afspraken en gewoontes
• Inzicht in de opbouw van de methode
4. De taakklas
D. Handelingsgerichte diagnostiek
1. Handelingsgericht onderzoek is taakgericht onderzoek
2. Handelingsgericht onderzoek geeft aanwijzingen voor het handelen
3. Andere diagnostische vragen: het multidisciplinair onderzoek
4. Handelingsgericht onderzoek is het werk van een team
E. Opbouw van de wiskundehulp
1. Hoe leert een kind wiskunde?
2. Krachtlijnen waarop het handelen steunt
• Taakgericht handelen
• Het handelingsplan als leidraad
• Sturende didactiek
• Streven naar inzicht
• Complete instructie en aansluiten bij de voorkennis
• De centrale rol van het vraagstuk
• Metacognitie
• Concrete materialen: met mate en wanneer nodig
• Automatiseren van deelvaardigheden
• De hulp op elkaar afstemmen
3. Over wiskundemoeilijkheden en wiskundestoornissen
4. Kijken naar fouten —> classificatie van fouten —> handelen
5. Leerprincipes toegepast op het aanleren van deelvaardigheden
6. De individuele wiskundehulp
F. Organisatie van de wiskundehulp
1. De coordinatie
2. Een doorlopende leerlijn wiskunde
3. Van differentiatie tot taakklas
4. Het uitwerken van een orthotheek
5. Een coordinator wiskunde
Deel 2 Fiches wiskunde
A. Wegwijzer: wegwijs in de fiches
B. Van signaleren naar handelen: stappenplan voor het gebruik
Een voorbeeld
Formulieren bij het voorbeeld
C. Overzicht
Een overzicht van de fiches, Volume 1
D. De fiches wiskunde
Hypothesen toetsen en handelen
— Fiche W1.01 Getalbegrip tot 10
— Fiche W1.02 Optellen en aftrekken tot 10
— Fiche W1.03 Brug over de 10
— Fiche W1.04 Getalbegrip tot 100
— Fiche W1.05 Optellen en aftrekken tot 100
— Fiche W1.06 Maal- en deeltafels
Deel 3 Materialen
zie kopieerbundel
|
|
|